fbpx

Oznaczenie swojej siedziby na Google Maps to jeden z bezpłatnych marketingowych „must have” każdego przedsiębiorcy. Sprawdź, jak dodać firmę na mapie Google. Jeśli będziesz trzymać się kilku zasad, wykorzystasz ją, jako skuteczne i bezpłatne źródło Klientów dla Twojego biznesu.

W tym tekście znajdziesz instrukcję, jak krok po kroku założyć wizytówkę firmową Google Maps. Samodzielnie, bez płacenia za to firmie zewnętrznej. Czy mówię serio? Tak! Dlaczego? Bo proste działania marketingowe możesz zrobić sam(a). Wystarczy tylko troszeczkę chęci. Zaczynamy?

Mapa Google — zanim rozpoczniesz dodawanie firmy

Mapa Google to stale rozwijające się narzędzie, które ze zwykłej pinezki na mapie, stało się w tej chwili interaktywnym przewodnikiem prowadzącym swoich użytkowników do firm, których prawdopodobnie szukają. Możesz dobrze założyć go sam/a, tylko musisz trzymać się kilku zasad.

Czy Mapa Google jest konieczna?

Zastanawiasz się, czy potrzebujesz Mapy Google? Być może nie jest ona konieczna dla absolutnie każdego biznesu, jednak każda firma, której usług poszukujemy w internecie, powinna ją mieć. Nie ma znaczenia obszar Twojego działania, choć warto pamiętać o tym, że „koszula bliższa ciału”. Dlatego też nawet jeśli świadczysz np. usługi prawne online na terenie całej Polski, dzięki Mapie Google chętniej przyjdą do Ciebie klienci z Twojego miasta.

Skupmy się jednak w pierwszej kolejności na sytuacji bardzo tradycyjnej — prowadzisz biznes stacjonarny i chcesz pozyskać klientów z internetu. Niech będzie to np. cukiernia lub salon fryzjerski. Są to miejsca, których szukamy w swojej szeroko pojętej okolicy (tak, są szczególne przypadki, które potrafią pojechać do fryzjera kilkaset kilometrów, jednak z reguły szukamy raczej w swojej miejscowości).

Mapa Google jest w tym momencie bardzo potrzebna, bo jest nie tylko bezpłatną wizytówką w sieci, ale i szybkim źródłem klientów. Pomyśl o sytuacji, kiedy potrzebujesz czegoś nagle i w okolicy (zapomniałaś/eś wziąć czegoś z domu, coś się zepsuło, albo masz po prostu spontaniczny plan na coś miłego). Co wtedy robisz? Szukasz w Google.

Sytuacja nr 2: Jesteś w nowym miejscu i potrzebujesz produktu lub usługi, którego nie masz ochoty lub czasu kupić online. Kto pomoże? Wujek Google.

W wyszukiwarce składamy tak wiele pytań związanych finalnie z naszymi decyzjami zakupowymi, że warto zaryzykować stwierdzenie, iż nie ma branży, która może na tym nie zyskać. Przynajmniej mi trudno jest takie sobie wyobrazić, kiedy myślę o tym, że gdy:

  • szukasz wulkanizacji w okolicy, bo zeszło Ci powietrze z opony,
  • Twoje dziecko ma problemy w szkole i chcesz, aby poszło na zajęcia dodatkowe,
  • po przeprowadzce musisz znaleźć sobie nowego fryzjera, kosmetyczkę, czy manicurzystkę,
  • osoba, u której zwykle strzygłaś/eś kota, nie ma wolnych terminów, a zwierzę wygląda tak, że musisz coś z tym zrobić,
  • ktoś z Twoich bliskich lub Ty sam ma problem, o którym nie chcecie z nikim rozmawiać i szukacie prawnika, terapeuty lub lekarza,
  • jesteś na wakacjach, straciłaś/eś poczucie czasu i nagle jesteś tak głodna, że musisz natychmiast trafić do restauracji, która dobrze Cię nakarmi

Itp., itd…

Wymieniać można w nieskończoność, jednak wniosek jest prosty: mapa Google towarzyszy nam tak często, że nawet możemy nie zdawać sobie sprawy z tego, że z jej powodu zostajemy czyimś Klientem. Automatycznie zakładamy, że dany znalazł się we właściwym miejscu i we właściwym czasie. Ot, szczęśliwy traf.

Ponadto, Mapa Google to szereg zwykłych udogodnień, dzięki którym żyje nam się lepiej:

  • Jeśli ktoś do Ciebie jedzie – może Cię znaleźć szybciej i łatwiej, a GPS go poprowadzi do celu. W takim układzie na pewno nie zrezygnuje z usługi, ponieważ trudno było trafić.
  • Jeśli ktoś w Twojej miejscowości szuka np. cukiernia Kraków — znajdzie tę, w najbliższej okolicy.
  • Mapa Google pozwoli Ci pozyskać zupełnie nowych Klientów, którzy akurat tak lubią szukać (a ponieważ jest coraz bardziej intuicyjna, grono jej fanów się powiększa).
  • Wizytówka na mapach Google wskaże klientom nie tylko drogę, ale i inne ważne informacje: godziny otwarcia (pamiętaj, aby je aktualizować, bo Klienci często sprawdzają w ten sposób godziny działania firm w dni wolne od pracy), link do Twojej strony internetowej, nr telefonu (w który tylko klikasz i dzwonisz), zdjęcia siedziby, produktów, wirtualny spacer po wnętrzu (dodatkowa usługa wykonywana przez współpracujących z Google fotografów), opinie Klientów.
  • Mapa Google to także źródło danych o zachowaniach Twoich Klientów — pozwala sprawdzić, czy wolą kontakt telefoniczny, przez stronę internetową, a także — które zdjęcia najbardziej im się podobają.
  • Pomaga odnaleźć Cię również w Google w wyszukiwarce w tzw. wynikach organicznych, czyli tych, które znamy najlepiej. Na przykład w każdym miesiącu Google odnotowuje 5 milionów wyszukiwań dotyczących kawiarni.

Zwróć na to uwagę, w momencie, gdy kolejny raz będziesz szukał czegoś w wyszukiwarce. Znalezienie się wysoko w wynikach Google na zapytania, które przekładają się na sprzedaż to bardzo skuteczna metoda.

Prawda jest jednak taka, że od pewnego czasu najwyżej w wynikach wyszukiwania są… mapy. Więcej dodawać chyba nie trzeba.

Jak założyć mapę Google krok po kroku?

Zaczynamy.

Mapa Google wymaga adresu e-mail założonym w Google, czyli popularnego Gmaila. Najlepiej pracować na oddzielnym adresie, dedykowanym firmie. Można założyć nowy adres mailowy, który będzie służył tylko tematowi Google’a w Twojej firmie.

Dlaczego tak?

Jeśli będziesz wprowadzać do swojego marketingu firmowego w przyszłości kolejne usługi Google, to wszystko będzie spójne i będzie ze sobą działać – np. konto Google Analytics (badanie, które określa, co użytkownik robił na Twojej stronie internetowej), Google Ads (reklamy płatne), kanał YouTube. Nawet jeśli teraz myślisz, że to zbędne, zrób to. Rozwiniesz się, zanim się obejrzysz, a przeniesienie tych danych pod inny adres e-mail jest… dość wyczerpujące.

Nie stracisz nagle dostępu do swojej wizytówki – bo np. Twój punkt na mapach założył pracownik na swoim prywatnym adresie Gmail, a Wasze drogi zawodowe się rozeszły. Pamiętaj, przeniesienie praw własności do punktu na mapach Google jest kłopotliwe i wymaga kontaktu z założycielem. Często ludzie nie pamiętają, na jakim mailu powstała wizytówka, wyjeżdżają, kontakt się urywa… chyba nie trzeba większej ilości argumentów na to, aby od razu się „zabezpieczyć” i mieć prawa do swojej firmy na mapach.

Wejdź na Google. Następnie kliknij: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/

Zobaczysz to:

 

Po kliknięciu „Zarządzaj teraz” pokaże Ci się:

Zwróć uwagę, czy jesteś na pewno zalogowana/y na swoje konto Gmail (czasami mamy zalogowanych klika na jednym komputerze).

Jeśli zakładasz nową wizytówkę na mapach Google – kliknij tutaj (2).

Kolejno zobaczysz to:

W miejsce „Nazwa firmy” wpisz nazwę swojej firmy w sposób konkretny i przejrzysty. Czyli, jeśli Twoja firma ma nazwę PUH „Robię Wszystko” i to wpiszesz w Google, nikt nie zgadnie, czym się zajmujesz – więc wpisujesz tutaj to, jak chcesz być odnaleziony przez potencjalnego Klienta).

Zobacz przykład:

Po wpisaniu – klikasz „dalej”. Zobaczysz, że masz wybrać kategorię (pamiętaj, że później możesz to edytować, zmieniać, dodawać):

Dodaj kategorię (Google podpowie ci odpowiednie, gdy zaczniesz wpisywać, przy czym oprze się o kategorie, które ma już w bazie).

Po kliknięciu dalej możesz dodać swoje kategorie (dodaj usługę niestandardową):

Po kliknięciu zobaczysz ten obraz – jeśli Twój biznes ma lokalizację, gdzie chcesz, aby odnaleźli Cię Twoi Klienci na mapach Google – wybierz TAK.

Po kliknięciu dalej – pojawi się formularz do podania danych firmy, które uzupełnij.

Jeśli uważasz, że Twoja usługa dotyczy większego obszaru, zaznacz TAK.

Wpisz kolejno np. większą miejscowość obok Ciebie.

Kliknij dalej i podaj dane firmy (telefon, stronę – czyli aktualny adres www witryny).

Po kliknięciu dalej wybierz jeszcze czy chcesz otrzymywać aktualizacje z Google:

Następnie wybierz „Zakończ”:

Na koniec wybierasz sposób weryfikacji – obecnie najpopularniejszą formą jest pocztówka – kartka pocztowa, choć istnieje także w pewnych przypadkach możliwość weryfikacji telefonicznej. Załóżmy jednak, że Google będzie sprawdzał adres za pomocą pocztówki:

Uprzedź osoby przebywające pod adresem, który podałaś, że w ciągu 15 dni otrzymacie list z Google. W środku będzie kod weryfikacyjny.

GRATULACJE – masz swoją wizytówkę w Google – teraz wystarczy zweryfikować miejsce kodem weryfikacyjnym i gotowe!

A jeszcze więcej w tym temacie przeczytasz tu: