fbpx

Czy musisz mieć duży zespół, aby zarabiać w internecie? To częste pytanie, które powstaje w naszej głowie gdy, zaczynamy działalność na własny rachunek. Kiedy mentalnie przychodzimy z roli pracownika do właściciela biznesu, wydaje nam się, że od razu musimy zatrudniać ludzi i wydawać worki pieniędzy.

 

Oczywiście byłoby miło tak zrobić, jednak większość przedsiębiorców na starcie biznesu ma do dyspozycji tylko swoje własne ręce i swój czas.  

Szczególnie dla osób, które zaczynają, to najzdrowszy sposób na to, aby poznać swoją branżę od podszewki oraz rozgryźć wszystkie działania, które należy wykonać, aby biznes był rentowy. Bo jeżeli od razu zaczynasz od tego, że zatrudniasz ludzi, to może i nie znasz szczegółów i może się okazać, że przez wiele miesięcy, a nie może i lat (oby nie, będziesz płacić komuś za pracę, której nie wykonuje dobrze. Jednym z takich przykładów jest zatrudnienie w firmie handlowca, bo właściciel nie lubi sprzedawać. Po kilku miesiącach okazuje się, że sprzedaż handlowca jest zerowa lub minimalna, nawet nie starcza na jego wynagrodzenie i właściciel szuka nowego handlowca. Nie był w stanie nauczyć tego człowieka sprzedaży swoich usług lub produktów, ponieważ sam nie sprzedaje. Dlatego marketing i sprzedaż to są dwa obszary, które właściciel powinien opanować przynajmniej w stopniu podstawowym, zanim cokolwiek będzie zlecał dalej komuś. Chodzi o to, aby rozumiał co się dzieje, miał określone właściwe oczekiwania i potrafił analizować efekty.

Nie ukrywam, że najważniejszym elementem w marketingu jest dla mnie sprzedaż. Marketing, który nie sprzedaje to „dupa, a nie marketing”.  Dlatego od sprzedaży zaczyna się moja rozmowa i na sprzedaży kończy się moja rozmowa o marketingu.

Fajnie jest wydawać pieniądze na kampanie, tworzyć nowe produkty czy usługi na papierze, teoretyzować, wymyślać różne “falbanki”. Tak naprawdę jednak, dopiero realny feedback z rynku czy wpływy na konto, świadczą o tym, czy pomysł twój lub agencji reklamowej, ma rację bytu. Czasem jest tak, że przychodzi do nas klient po stronę, a kończy się na stałej współ pracy i całkowitej strategii wdrożenia jego pomysłu. Często mocno przez nas zmodyfikowanego. Dzieje się tak, dlatego że słysząc od nas właściwe pytania, nagle ta osoba uświadamia sobie ,na ile jej projekt jest na przykład dziurawy albo wyssany z palca. Jak dużo elementów i sznurków musi pilnować, aby działania zakończyły się sukcesem.

Czy zatem musisz mieć ekipę od marketingu, żeby zarabiać online?

Nie musisz być informatykiem, żeby stawiać stronę www, ale jako właściciel firmy lub projektu musisz wiedzieć, co to jest hosting i domena.  Koniecznością jest, abyś wiedział choćby to, że wizytówka na mapach Google jest bezpłatna. Na tym braku podstawowej wiedzy żerują oszuści, którzy na przykład sugerują konieczność opłacenia wizytówki. Ponieważ kwota jest rzędu 200-400 zł i wydaje się bezbolesna i opłacana. Sądzę, że już ten pomysł na biznes powoli wygasa i mam nadzieję że Google się tym zajęło, ale był taki czas kiedy wiele osób do mnie dzwoniło, z takim zapytaniem, czy powinni to opłacać. Ile po prostu wykonało przelew? Lepiej nie myśleć…

Wiedzę zdobywamy na dwa sposoby. Ucząc jej się teoretycznie i wdrażając (mam nadzieję, że to robisz) oraz zdobywając doświadczenie. Ja swoje pierwsze doświadczenie z reklamą i marketingiem miałam już na studiach, czyli ponad ćwierć wieku temu. Założyłam wtedy agencję reklamową i poznawałam tajniki projektowania, tworzenia banerów, reklam, gadżetów reklamowych itd. Po siedmiu latach moja kariera skręciła w kierunku korporacji i sprzedaży. Przeszłam wszystkie szczeble – od doradcy, poprzez menadżera, dyrektora oddziału i dyrektora regionalnego. Sprzedawałam i uczyłam sprzedawać. Około 10 lat temu wróciłam do marketingu.

Wszystko zaczęło się od map Google i wirtualnych spacerów. Potem był Facebook, reklamy na Facebooku, strony internetowe i kampanie. W tym czasie nie tylko uczyłam się nowych technologii (bo umówmy się, że 25 lat temu o Facebooku nikt nie słyszał), ale też wdrażałam zdobytą wiedzę, czyli zdobywałam doświadczenie.  Obsługiwałam firmy najpierw w małym a potem w szerokim zakresie. W kolejnym etapie zaczęliśmy się jako firma specjalizować.

Bo nawet w marketingu jest szerokie spektrum działań, a nie wszystko musisz chcieć robić.

I to według mnie jest fajne i zdrowe podejście do rozwoju firmy, czyli: sprawdzasz co się dzieje na rynku, dopasujesz swoje działania, wybierasz też to co sprawia ci frajdę pozwala się rozwijać i przynosi dochód. A później zaczynasz się specjalizować.

Gdybym miała policzyć, ile firm „przeszło przez moje ręce” w tej dekadzie, to spokojnie mogłabym powiedzieć, że było ich około 300. Przy czym stałych, dużych współprac było z tym okresie kilkadziesiąt. Mówimy tutaj o współpracy ciągłej na tworzenie kampanii, wdrożenia usługi lub produktu w strategii marketingowej, a nie tylko o drobnym wycinku działań.

Gdy “wzięłam na tapet” 4 marki, które w ostatnim czasie prowadzimy, to policzyłam, że tylko one wygenerowały  6 690 000 zł obrotu, co daje średnio w skali 2 lat miesięczny obrót 69 000 zł/firmę. Tu nie ma kosztów typu produkt czy dostawa, bo są to produkty elektroniczne lub usługi.

Z mojego punktu widzenia 5 podstawowych elementów, które są ważne w działaniach marketingowych firmy to:

  • pomysł  pomysł na działanie, który komuś pomaga, bawi, ciekawi lub inspiruje,
  • cel, czyli po co to robisz (tutaj się kryje zarówno misja, ale też liczby),
  • zaplecze marketingowa (strona www,  bramka płatnicza,  program do newsletterów, kanały social media),
  • strategia marketingowa,
  • analiza, zmiany i wdrażanie,

Dodałabym jeszcze na koniec takie drobne malutkie drogowskazy (bonus ode mnie). Jeśli chcesz osiągnąć sukces w biznesie online to:

  • wdrażaj elementy strategii po kolei, nie wszystko na raz,
  • nie patrz na innych,
  • dynamicznie rób zmiany w dopasowaniu do rynku,
  • uśmiechaj się i wysypiaj,
  • zrób coś dobrego dla siebie.

Jeżeli myślisz o tym że potrzebujesz marketingowego wsparcia pisz śmiało na na mojego maila. 

Być może masz już zaplecze marketingowe i zaczęłaś pierwsze działania, ale potrzebujesz to sobie poukładać. W takim wypadku zapraszam cię do audytu pomysłu na biznes. Kliknij tutaj: https://magda.robieto.pl/lp/audyt-pomyslu-na-biznes/

Mam dla Ciebie coś jeszcze. Unikatowy KOD umieszczony tylko tutaj, tylko dla moich czytelników.

KOD: wyklikajhot na mój najlepszy pakiet warsztatów Wyklikaj to SKLEP+HELP.

Z kodem: wyklikajhot otrzymasz 10% zniżki!

Pakiet SKLEP+HELP zawiera:

  • Konfiguracja sklepu na woocommerce lub /vod  Konfiguracja WordPress
  • Wykupienie domeny
  • Hosting
  • Motyw DIVI
  • Instruktaż wideo
  • Warsztaty w zamkniętej grupie
  • 4 bonusy
  • Konsultacje 2-godzinne

Użyj kodu wyklikajhot i złap ofertę mojego najlepszego pakietu.

biznes online