fbpx
Jeśli choć raz robiłeś budżet marketingowy dla swojej firmy, to doskonale wiesz, że liczba form reklamy i innej szeroko pojętej poprawy widoczności w internecie jest ogromna. Ponadto, wachlarz cen poszczególnych usług jest przeogromny. O tym, jak sprawdzić czy forma poprawy widoczności jest warta naszej uwagi, opowiem na przykładzie pozycjonowania.

Dlaczego piszę właśnie o takiej usłudze, choć moja firma jej nie wykonuje? Właśnie po to, aby obiektywnie pokazać, na co zwrócić uwagę, gdy wybieramy, jak będziemy inwestować w reklamę. Bez względu na to, czy będą to nasze oszczędności, zarobione pieniądze, czy czas, warto dysponować rozsądnie. I o tym właśnie, jak to robić, jest ten tekst. Pozycjonowanie to tylko przykład.

 

Co inwestować: czas, czy pieniądze?

Odwieczne pytanie polskich przedsiębiorców, czyli – zapłacić, czy zrobić samodzielnie, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Pewne działania na dzień dzisiejszy są oczywiste, ponieważ tak, jak kiedyś szyld, tak teraz nie ma praktycznie firmy i osoby bez widoczności w sieci.

Odpowiedź brzmi więc – inwestować to, co posiadamy. Jeśli nie mamy środków finansowych, pracujmy nad widocznością samodzielnie. Możemy wspomóc się różnymi kursami online lub po prostu bezpłatnymi materiałami.

Inwestowanie w widoczność firmy na przykładzie pozycjonowania

Co zrobić, jeśli nie ma szans, abyśmy wykonali jakąś usługę samodzielnie? Przede wszystkim – zastanowić się nad tym, czy jest nam konieczna i kiedy pierwsze pieniądze, dzięki tej reklamie, trafią do naszej kieszeni. 

Co to jest pozycjonowanie, czyli SEO?

Pozycjonowanie, czyli SEO (ang. Search Engine Optimization), a po polsku optymalizowanie stron pod wyszukiwarkę. W praktyce zaś znaczy to tyle, że po wpisaniu określonego zapytania (inaczej frazy) nasz link (czyli np. strona www) ma znaleźć się na samej górze listy wyświetlanych stron.


Pozycjonowanie to nie tylko Google

Celowo użyłam wcześniej słowa link, a nie tylko strona www, bo pozycjonowanie to nie tylko wynik naszej strony internetowej Google. Jest to pojęcie dużo szersze. Dziś pozycjonujemy się w wielu wielu innych wyszukiwarkach – tych na Facebooku, w serwisach aukcyjnych typu Allegro, pozycjonujemy się na mapach, pozycjonujemy się w naszej branży poprzez ustalanie odpowiednich cen.

Nadal jednak mnóstwo osób próbuje znaleźć się w najwyższych wynikach w zapytaniu do “wujka Google” na popularny temat, czyli np. buty, zabawki, gadżety reklamowe. Czy to coś dziwnego? Nie, przecież tam są klienci. Trzeba jednak spojrzeć na to rozsądnie – miejsc na pierwszej stronie Google jest maksymalnie 10 (linków-reklam nie bierzemy pod uwagę). Ilu zaś jest sprzedawców butów?

Logiczne więc jest, że pokazanie się w tym miejscu będzie wymagało sporo pracy i pieniędzy. Podobnie sytuacja wygląda na Allegro, eBay, czy Amazon. Coraz więcej osób wie, że nie sztuką jest mieć najtańszy produkt na Allegro, a to, aby znalazł się na samej górze po wpisaniu słów do wyszukiwarki.

Sytuacja ta dotyczy jednak nie tylko towarów, ale i usług, które częściej promowane są w social media, często jako jedyny kanał zdobywania popularności i Klientów. Jest to jednak dość ryzykowne.

Dlaczego strony internetowe są wciąż tak popularne?

Mimo że mamy już konta na Facebooku, Instagramie, Linkedin, Tik Toku, czy Pintereście, wciąż strona internetowa jest podstawą. Dlaczego? Ponieważ jest nasza, a nie właściciela portalu. To kwestia nie tylko zdobywania klientów, ale i bezpieczeństwa naszej firmy. Bo wyobraź sobie, że pozyskujesz klientów tylko z Facebooka i z dnia na dzień go stracisz? Zapewne już o tym czytałeś nie raz, jak utrata konta na portalu social media spowodowała nie tylko problemy finansowe ich właścicieli.

Ryzyka w tej kwestii nie unikniesz – Fanpage na Facebooku nigdy nie będzie Twój, ponieważ należy do Facebooka. Dlatego warto o niego dbać, jednak równie ważne jest posiadanie strony www. Podobnie jak zadbanie o inne miejsca, w których możesz znaleźć swoją firmę.

Jakie to miejsca? Różne – mogą to być mapa Google, katalog branżowy, a czasami nawet baner na płocie. Wyboru należy dokonać na podstawie trzech pytań:

  1. Ile to kosztuje?
  2. Kiedy otrzymam zwrot z reklamy?
  3. Co stanie się po zakończeniu kampanii?

Pytania te zadaje sobie zawsze w momencie, gdy sama decyduje się na kolejne działania. Zawsze w tej kolejności.

A czy warto pozycjonować?

Nie wiem, czy warto pozycjonować stronę internetową, bo na pewno są osoby, które zarabiają dzięki tej formie reklamy. Najważniejsze jednak, czy reklama ta przynosi nam zyski.

Ważne, aby je badać, jeśli pozycjonujemy. Nie na podstawie wyników i raportów, a tego, jaka jest sprzedaż, czy ruch na stronie lub w sklepie internetowym. Warto się temu przyglądać, bo na pozycje ma wpływ bardzo wiele czynników, m. in wartościowe teksty eksperckie.

Dlatego też czasami zamiast pozycjonować stronę, lepiej napisać artykuł o ciekawym przypadku lub produkcie z Twojej branży.