fbpx

Wiesz już co to lead magnet, uważasz, że to narzędzie, które może sprawdzić się w Twoim biznesie, jednak nie do końca wiesz, jak się zabrać za proces tworzenia i wdrożenia takiego materiału? W tym wpisie wyjaśniam, jak stworzyć i wdrożyć z korzyścią lead magnet w 10 krokach.

Wdrożenie lead magnetu z pozoru może wydawać się czasochłonne i skomplikowane. Jak w przypadku każdego większego zadania, wystarczy podzielić je na mniejsze kroki i konsekwentnie realizować. W przypadku lead magnetu sprawa jest “warta zachodu”. Dobry materiał bezpłatny jest bowiem w stanie stale, cyklicznie nakręcać Twoje działania marketingowo-sprzedażowe.

Po pierwsze: Pomysł

Z całego wachlarza tego, czym się zajmujesz, wybierz jedną dziedzinę, którą chciałbyś zainteresować swoją społeczność. Tak jak ja zajmuję się np. prowadzeniem fanpage’a, pisaniem ebooków, tworzeniem stron internetowych, czy robieniem webinarów, tak i Ty zastanów się, jakie masz główne dziedziny i wybierz jedną.

Po drugie: Mapa myśli

Kiedy już wybierzesz, czas na dokładne przeanalizowanie tematu swojego lead magnetu. W tym celu pomocna będzie mapa myśli. Możesz ją zrobić na kartce papieru (ja preferuję takie rozwiązanie) lub na komputerze, forma jest dowolna. Na środku piszesz swoje wybrane hasło, czyli w moim przypadku “WEBINAR” i piszesz dosłownie wszystkie skojarzenia, jakie przychodzą Ci do głowy w związku z danym wątkiem. W technice mapy myśli nie liczy się jakość punktów, dlatego nie zastanawiaj się nad nimi, po prostu pisz. , czas na ich ocenę przyjdzie później…

Po trzecie: Wybór wątku/wątków

To jest ten moment, kiedy bierzesz swoją mapę myśli i patrzysz na nią świeżym okiem (dlatego nie rób tego od razu po jej spisaniu, idź chociaż zrobić sobie kawę, a najlepiej zostaw to na następny dzień). W tym momencie wybierz wątek, który jest Twoim zdaniem najciekawszy, najbardziej nośny marketingowo i reklamowo. Jeśli są 2-3 wątki, które się uzupełniają, połącz je i nazwij. To będzie tytuł Twojego lead magnetu.

Krok czwarty: Wybór formy

Kiedy już dokładnie wiesz, na jaki temat będziesz tworzyć i wdrażać lead magnet, należy zastanowić się nad jego formą. Zdecydowanie najpopularniejszą formą jest plik PDF, jednak nie jest to jedyna możliwa forma. Możesz nagrać mini kurs wideo, albo podcast.

Ważne, aby Twój lead magnet był funkcjonalny. Dlatego, jeśli wymieniasz jakieś elementy (tak jak np. w moim przypadku to, co jest potrzebne do zorganizowania webinaru), zrób wygodną checklistę, którą osoba korzystająca z materiału będzie mogła wydrukować i odhaczać elementy, które już zrobiła.

Krok piąty: Nagranie, spisanie, opracowanie

W momencie, kiedy zakończysz prace nad koncepcją, czas na właściwe stworzenie swojego lead magnetu. Jeśli jest to PDF – trzeba go napisać, opracować graficznie, sprawdzić pod kątem merytorycznym. W przypadku nagrania, warto zadbać o to, aby początek i koniec były dobrze przycięte, a jeśli jest potrzeba, to aby materiał był także zmontowany. Zadbaj o to, aby lead magnet był funkcjonalny i przydatny, ponieważ osoby, które go pobiorą, najprawdopodobniej będą przez jego pryzmat postrzegać jakość wszystkich twoich produktów i usług.

Krok szósty: Strona lądowania

Tzw. landing page, czyli strona zapisu na lead magnet, nie musi mieć długiej treści. Ważne, aby pojawił się na niej formularz zapisu, krótki opis materiału, a także korzyści, które wynikają z pobrania tego materiału. Warto zastosować na niej mockup, czyli graficzną wizualizację naszego materiału. Okładka na tablecie, czy czytniku, forma książeczki lub wyświetlony na ekranie minikurs przyciągną wzrok osób, które mogą chcieć z niego skorzystać.

Ważne, aby na takiej stronie wszystkie przyciski prowadziły do zapisania się, ponieważ to właśnie jest naszym celem. Nie odsyłamy stamtąd do bloga, ani do social media, to nie miejsce, ani czas, chodzi nam przecież o pozyskanie adresu e-mail.

Krok siódmy: Strona podziękowania

Zastanawiasz się, co to jest? To strona, na którą użytkownik zostaje przekierowany po wypełnieniu formularza do pobrania lead magnetu. Na jej górze zwykle dziękujesz za pobranie materiału i informujesz o tym, że został wysłany mailem. Całą resztę strony możesz wykorzystać dowolnie:

Krok ósmy: Automatyzacja w programie do newsletterów

O automatyzacji wspominam już w punkcie powyżej. Po kliknięciu przycisku pobrania na stronie, materiał powinien zostać wysłany automatycznie przez program do newslettera. Można to zrobić m.in. w programie Mailerlite. Jest on bezpłatny i daje bardzo szerokie możliwości, które początkującemu przedsiębiorcy bez wątpienia wystarczą. Jeśli chcesz nauczyć się jego obsługi, możesz skorzystać z mojego kursu online na ten temat.

Krok dziewiąty: Komplet grafik

Lead magnet będziesz musiał rozkreklamować, a najlepiej zrobić to w oparciu o grafiki. Mockup, który wykorzystałeś do strony www może stać się świetną podstawą do grafik, które wykorzystasz jako zdjęcie w tle na fanpage’u i w profilu osobistym, na Instagramie, Facebooku, blogu, YouTubie i we wszystkich innych kanałach social media, które prowadzisz.

Ostatni krok: Reklama lead magnetu

W momencie, kiedy zrobisz już bezpłatną promocję swojego lead magnetu, czyli pochwalisz się nim w mediach społecznościowych, umieścisz na swojej stronie internetowej baner i tak naprawdę wyczerpiesz tę ścieżkę, warto wypromować posty na Facebooku poprzez reklamę płatną. Zrób je koniecznie w menedżerze reklam, nie klikaj “promuj post”. A jeśli nie znasz się na robieniu reklam, możesz uzupełnić wiedzę np. z mojego kursu pt. Jak SURF-ować po reklamach na Facebooku?

Wolisz oglądać niż czytać? Zobacz materiał wideo: