Nie odbieraj energii swoim tekstom. Napisz je prosto i dynamicznie. Myślisz, że to proste? Zdziwisz się. Takie teksty będziesz pisał dłużej, niż skomplikowane zdania wielokrotnie złożone. Zwróć w szczególności uwagę na to, czy nie odbierasz im mocy, bo:

1. Używasz strony biernej!
np. Kurs został stworzony przez Magdę Sadowską.
Kurs stworzyła Magda Sadowska.

2. Stosujesz rzeczowniki odczasownikowe!
np. Stworzenie kursu było zadaniem Magdy Sadowskiej.
Kurs stworzyła Magda Sadowska.

3. Budujesz zdania wielokrotnie złożone!
np. Kurs został stworzony przez Magdę Sadowską, która zajęła się nim kompleksowo i zadbała o każdy, nawet najdrobniejszy aspekt merytoryczny, a na dodatek nie zapomniała o przejrzystej i przyjaznej dla użytkownika oprawie graficznej, dzięki czemu omawianie poszczególnych tematów jest przyjemne dla kursanta, który na dodatek nie musi martwić się o robienie notatek, tylko może skupić się na zdobywaniu wiedzy, ponieważ w panelu dla kursantów odnajdzie skondensowane skrypty. 🙂
ZŁOTA RADA: Nie buduj zdań dłuższych niż 20 wyrazów.

4. Używasz zbyt skomplikowanego słownictwa!
Nawet, jeśli Twoje treści skierowane są do specjalistów, warto żeby każdy człowiek z min. średnim wykształceniem był w stanie zrozumieć chociaż połowę treści.

5. Unikasz prostych słów!
Zamiast “ponieważ”, możesz pisać “bo”.
Słowo ROBIĆ nie jest wulgaryzmem, możesz stosować je wymiennie z “działać” 🙂
Zamiast ewaluować, możesz oceniać.

6. Używasz słów, których używają wszyscy.
Np. słowo “kompleksowy” ma wiele synonimów: ogólny, kompletny, szczegółowy, pełny, całkowity, wszechstronny, zbiorczy, globalny, drobiazgowy, wnikliwy, niepodzielny, systemowy, syntetyczny, uniwersalny, wielostronny.

Jeśli chcesz napisać treści, które porwą klientów:

1. Pisz do nich i o nich.
Jesteśmy egoistami z natury. Nie chcemy słuchać na temat osiągnięć firmy, której ofertę czytamy. Chcemy wiedzieć, co da nam współpraca z tą firmą!

2. Każdą myśl umieść w osobnym akapicie.
W walce o klienta tekstem wygrywa się nie za pomocą ilości argumentów, które przekażesz, tylko za pomocą ilości argumentów, które klient ZAPAMIĘTA.

3. Stosuj tzw. odwróconą piramidę.
Odwrócona piramida treści to zasada, zgodnie z którą najpierw przekazujemy NAJWAŻNIEJSZE informacje, a te mniej ważne zostawiamy na koniec.
CIEKAWOSTKA: To zasada, która swoje początki ma w dziennikarstwie prasowym. Kiedy redaktor otrzymywał tekst od dziennikarza, miał być on łatwy do ewentualnego skrócenia, jeśli nie zmieściłby się na makiecie.

4. Po napisaniu tekstu przeczytaj go i wyrzuć z treści zbędne słowa. Takie “odchudzanie” treści sprawia, że Klient lepiej zapamięta tekst.

5. Pisząc tekst utożsamiaj się z Klientem.
To trudna umiejętność, która ma związek z wejściem w emocje drugiej osoby. Zdecydowanie łatwiej jest zidentyfikować te uczucia osobom, które prowadzą biznes z pasją. Np. sprzedając kultywator ogrodowy warto odwołać się do zmęczenia, zakwasów i ilości poświęconego czasu, który człowiek musiał poświęcić na ręczne przekopywanie ogródka.

6. Koncentruj się na celu.
Po to, aby skoncentrować się na konkretnych kwestiach, które chcemy osiągnąć, wymyślono m.in. podział treści na zakładki. Trzymaj się ściśle ich tematu, aby Klient otrzymał dokładnie to, czego szuka! Czyli – w tekście “O nas” nie piszemy o produktach, w zakładce “Kontakt” nie umieszczamy życiorysów zespołu, a treściach, które mają sprzedać nie zapraszamy do czytania bloga.

Zapomniałam o czymś ważnym? Dodaj swoje sugestie w komentarzu!