Przymierzając się do stworzenia swojej pierwszej strony internetowej możemy przeżyć lekką panikę z powodu używanych pojęć. To jeden z powodów, dla których nie chcemy zrobić tego samodzielnie, bo po prostu wydaje się to trudne. Wystarczy jednak poznać kilka definicji i już cały proces wydaje się o niebo łatwiejszy.

Właśnie z tego powodu przygotowałam dla Was słowniczek podstawowych pojęć. Możecie dzięki niemu zacząć poruszać się po świecie tworzenia stron internetowych. Fachowe pojęcia, gdy je wyjaśnimy, stają się zrozumiałe i dużo łatwiej jest nam zacząć działać. Zanim jednak przejdziemy do pojęć stricte technicznych, wyjaśnię:

Dlaczego stronę stawiamy, a nie kodujemy?

Niby drobna różnica, a jednak jest zasadnicza. Jeśli chcielibyśmy stronę internetową napisać w całości, samodzielnie, potrzebna byłaby znajomość języków programowania, baz danych, czy kaskadowych arkuszy stylów (CSS). To właśnie jest kodowanie. Możemy jednak skorzystać z gotowych elementów i stronę postawić na już istniejącym systemie, np. na WordPressie, który jest najpopularniejszym rozwiązaniem tego typu na świecie. Dlatego – jeśli chcemy stworzyć stronę internetową, a niekoniecznie mamy ambicję zdobyć ilość wiedzy potrzebnej do obrony doktoratu, postawmy stronę na istniejącym systemie.

 

WordPress – zgodnie z definicją jest to: “napisany w języku PHP system zarządzania treścią zaprojektowany głównie do obsługi blogów. Wykorzystuje bazę danych MySQL. Rozpowszechniany jest na licencji GNU General Public License i jest dostępny bezpłatnie” (za: Google). Prościej – system, który pozwoli nam na samodzielne złożenie strony internetowej na silniku stworzonym i rozwijanym przez wielomilionową społeczność. 

CMS – inaczej system zarządzania treścią (ang. Content Management System), jest to np. wspomniany już WordPress. Jest to oprogramowanie pozwalające na łatwe stworzenie i prowadzenie strony internetowej.

Domena – inaczej adres naszej strony internetowej. Składa się z dwóch części: nazwy głównej i końcówki, czyli rozszerzenia. Jej wybór często sprawia przedsiębiorcom kłopot. O tym, jaką domenę wybrać napisałam osobny artykuł na blogu.

URL – pełen adres zasobu w internecie. W przypadku strony internetowej jest to cały link do strony internetowej, wraz z http lub https na początku.

Hosting – to udostępniona przez dostawcę usług internetowych przestrzeń na serwerze, na której znajdują się m.in. pliki naszej strony www. Taką przestrzeń dzierżawimy od hostingodawcy.

Motyw, theme, skórka – szablon strony internetowej, np. w WordPressie. Osobiście korzystam z płatnego motywu Divi, który pozwala na zbudowanie nieskończonej ilości stron internetowych. Ma pełne wsparcie i jest stale aktualizowany, dzięki czemu wiem, że nasze strony internetowe będą np. stale dostosowywane do najnowszych wersji WordPressa.

Layout – szablon strony internetowej, gotowy układ z którego możemy skorzystać i zbudować stronę internetową z gotowych elementów.

Wtyczki – dodatki do WordPressa, dzięki którym możemy nadać naszym stronom internetowym różne funkcjonalności. To narzędzia, które ułatwiają pracę nad serwisem www, p. Yoast SEO, dzięki której wpisując określone frazy w okienka możemy zadbać o dobre pozycjonowanie strony www w wyszukiwarkach.

SSL – to protokół sieciowy, który jest standardem jeśli chodzi o bezpieczne szyfrowanie strony internetowej. Wykupuje się go u hostingodawcy. To kłódeczka, która pojawia się przy adresie strony www na pasku przeglądarki.

Polityka prywatności – to dokument, który umieszczamy na stronie internetowej, aby poinformować użytkowników o tym, jakie dane osobowe są o nich zbierane i jak będą wykorzystywane. Jeśli mamy stronę internetową to RODO wymusza na nas umieszczenie takich informacji w witrynie.

Regulamin – niezbędny, aby korzystać z bramki płatniczej. To znaczy, że musisz go mieć, aby posiadać sklep internetowy.

Cookies – niewielkie informacje (tzw. ciasteczka), który strona www wysyła do przeglądarki (czyli do naszego komputera, smartfona, tabletu), m.in. po to, aby strona internetowa płynnie działała, czy szybciej ładowała się przy kolejnych wejściach. Jesteśmy zobligowani do poinformowania użytkowników o fakcie wysyłania tych danych do ich komputerów.

Widget (widżet) – dodatkowy element witryny, zwiększający jej funkcjonalność, może być to np. sidebar, czyli boczna belka na stronie internetowej, która jest rodzajem nawigacji zwiększającej funkcjonalność witryny.

Pozycjonowanie – inaczej SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli optymalizacja strony internetowej pod wyszukiwarki. To zestaw działań, który ma na celu pokazać robotom wyszukiwarki, np. Google, 

Optymalizacja – polega m.in. na używaniu na stronie grafik i zdjęć o niezbyt dużej wielkości. Ma ona wpływ m.in. na to, jak szybko ładuje się nasza strona. To ważne, ponieważ jeśli strona internetowa działa zbyt wolno, niecierpliwi użytkownicy mogą wyjść z niej i szukać informacji u konkurencji.

Responsywność – inaczej RWD, czyli Responsive Web Design. To sposób projektowania strony internetowej, który sprawia, że dopasowuje się ona do wielkości ekranu, na którym wyświetlania. Strony responsywne są w tej chwili powszechne, a w praktyce sprawia to, że strona internetowa dobrze wyświetla się zarówno na laptopie, monitorze, tablecie i smartfonie.

Wpis blogowy – artykuł umieszczony na stronie internetowej w sekcji blog. Wpisy blogowe są doskonałym sposobem na podwyższenie pozycji strony internetowej w wyszukiwarce, jeśli mają unikalne, ciekawe treści z umieszczonymi właściwie słowami kluczowymi (frazami).

Obrazek wyróżniający – grafika lub zdjęcie, które jest okładką artykułu lub podstrony.

Zajawka – krótki tekst zapowiadający o czym będzie artykuł, wpis blogowy lub podstrona.

Backup – kopia zapasowa strony, którą należy systematycznie wykonywać. Może okazać się bezcenna, gdy strona internetowa ulegnie jakiejś awarii i konieczne będzie jej przywrócenie.

Wolisz oglądać niż czytać? Chcesz zobaczyć, jak pokazuję poszczególne elementy? Obejrzyj słowniczek w formie materiału wideo: