fbpx

Reklama na Facebooku, poradnik o kreacji dla początkujących. Chcesz zacząć robić reklamy na Facebooku, ale nie wiesz, od czego zacząć? Są różne drogi i każdy znajdzie w końcu swoją. Moim zdaniem warto stworzyć własnoręcznie kreację, czyli grafikę i tekst reklamy. Dlaczego? Bo każda wielka kampania zaczyna się od małego pomysłu.

 

Reklama na Facebooku: poradnik o kreacji

Temat tego wpisu jest niezwykle ważny. Są różne metody pracy nad reklamą na Facebooku. Mniej lub bardziej skomplikowane, jednak finalnie, wszystkim chodzi nam o to samo — reklama ma być skuteczna.

O tym, jak zrobić skuteczną reklamę na Facebooku napisano już wiele książek. W każdej nacisk kładzie się na inny jej aspekt. Dziś chciałabym jednak odpowiedzieć na pytanie — od czego zacząć.

Moim zdaniem, jeśli chcesz samodzielnie konfigurować reklamy na Facebooku, pierwszym krokiem powinno być stworzenie dobrej kreacji. Co to takiego? To tekst i grafika.

Która jest ważniejsza? Na początek skupiłabym się na obrazie, ponieważ to on przykuwa nasz wzrok jako pierwszy. 
Dlatego też, poniżej znajdziesz praktyczny poradnik, który doprowadzi Cię do Twojej pierwszej reklamy. I to bez udziału grafika.

Rola kreacji w reklamie na Facebooku

Reklama na Facebooku, poradnik (dla początkujących kreatorów). Zanim omówię narzędzia, chciałabym podkreślić, na jakim aspekcie skupić się przed tworzeniem pierwszej grafiki reklamowej. Zasad jest wiele, jednak zgodnie ze stwierdzeniem „Facebook jest jak impreza, w której ciągną Cię w 30 miejsc jednocześnie”, projektując swoją pierwszą, samodzielną reklamę, warto skupić się na tym, aby po prostu przykuwała ona uwagę.

Dlatego też, zanim usiądziesz do komputera, zastanów się chwilę nad tym, czym możesz zwrócić uwagę swoich potencjalnych klientów. Przecież to ty wiesz najlepiej, jaka grupa docelowa trafia do twojego biznesu nawet bez reklamy. Zapewne nie wszyscy wiedzą jeszcze o Twojej firmie, więc będzie do nich najłatwiej dotrzeć, a przecież o to nam chodzi.

 

Skuteczne grafiki — jak je stworzyć samodzielnie?

Już na wstępie zaznaczyłam, że nie trzeba być grafikiem. Wystarczy proste narzędzie do edycji obrazów. Na rynku jest dostępnych wiele tego typu rozwiązań, w tym to, które polecam swoim kursantom.

Sama potrafię zrobić różne rzeczy, mam też w zespole grafika, jednak pamiętajcie, ja zajmuję się tym zawodowo. Skomplikowane narzędzia to comiesięczne koszty, których naprawdę nie potrzebujesz, aby zrobić skuteczną kreację reklamową na początek. Swoim kursantom polecam najczęściej Canvę. Do pierwszych prób darmowa wersja jest wystarczająca. Zasoby mają sporo bezpłatnych zdjęć, a jeśli nie znajdziesz czegoś co Ci w pełni odpowiada, kupisz je za dolara.

Profesjonalne pakiety stockowe są opłacalne, jeśli prowadzisz firmę marketingową. Pomyśl jednak, czy chcesz zrobić sprzedającą reklamę, czy zmieniasz profesję? Nie chodzi przecież o to, żeby zostać od razu grafikiem, albo specjalistą od kampanii płatnych. Po prostu — reklama ma działać i zdobywać Klientów, aby zapewnić firmie sprzedaż.

(Link podaję na końcu, ponieważ zanim zaczniesz projektować, warto chcę przekazać jeszcze podstawowe zasady, które ułatwią Ci pracę nad swoją pierwszą kreacją reklamową).

 

Reklama na FB: Podstawowe zasady kreacji

Reklama na Facebooku: poradnik dla osób, które chcą zrobić pierwszą samodzielną grafikę reklamową.

Nadrzędną zasadą na początek jest tzw. mobile first. Jeśli nie słyszałaś/eś tego pojęcia, wyjaśnię króciutko — skupiamy się nad tym, aby reklama dobrze wyświetlała się na smartfonach. Sam(a) pewnie nie raz zauważyłaś/eś ucięty napis albo głowę na zdjęciu. Nie o taki rodzaj przykucia uwagi nam chodzi, bo reklama ma zachęcić do zakupu, a nie do tego, aby potencjalny klient zastanawiał się „Czego tu brakuje/Co chcieli napisać?”.

 

Takich sytuacji można uniknąć stosując dwa formaty: reklamę pionową lub kwadratową.

Dlaczego tak jest? Ponieważ tego typu reklama zajmuje najwięcej miejsca na ekranie smartfona, który ma pionowy obraz. Częściej korzystamy natomiast z Facebooka na telefonie, niż na ekranie komputera, dlatego też warto o tym pamiętać szykując jakikolwiek materiał graficzny na Facebooka (nawet zwykłe zdjęcie).

Samo zdjęcie może być dobrym elementem kreacji, jednak nie dla każdej branży. Jeśli to, czym się zajmujesz nie jest bardzo atrakcyjne wizualnie, lepiej zrobić prostą grafikę i dodać do niej hasło reklamowe.

 

Hasło reklamowe na grafice

Wezwania do działania, czyli tzw. CTA (ang. Call To Action) mogą mieć przeróżne formaty, jednak to temat na osobny wpis. Jak zrobić podstawowy? Odpowiedzieć na pytanie klienta: Co mam zrobić?

Na początek, warto dać komunikat: KUP MÓJ PRODUKT, jednak dostosowując go do branży. Czyli np.:

  • ZAMÓW TORT,
  • ZAPISZ SIĘ NA LEKCJĘ PŁYWANIA,
  • CHODŹ NA SPACER (jeśli zawodowo zajmujesz się spacerowaniem z ludźmi).

Ważne, żeby treść była krótka i nie zajmowała więcej niż 20 proc. miejsca na grafice. Taki posty (także reklamowe) Facebook chętniej pokazuje swoim użytkownikom (a Twoim przyszłym Klientom).

 

Co zrobić z gotową grafiką?

Napisz do niej zachęcający tekst, tak jak to robisz pisząc posty. Bo Twoja pierwsza reklama będzie także postem. Po tym, jak będzie gotowa, wrzuć ją na Facebooka i daj jej kilka dni.

Dlaczego? Już wyjaśniam. Na kursach nazywam ten element „Metodą ZOO”. Jest bardzo prosta, wymaga jedynie… cierpliwości. Warto ją zastosować do pierwszego postu reklamowego, ponieważ zbyt szybkie włączenie reklam wcale nie jest tak świetnym pomysłem, jak mogłoby Ci się wydawać.

 

Reklama na Facebooku: Metoda ZOO

Reklama na Facebooku, poradnik przed wydaniem pierwszej złotówki. W tym miejscu omówię metodę, która sprawdziła się u wszystkich osób, które uczyły się ode mnie stawiać pierwsze kroki w świecie reklam facebookowych. Składa się ona z trzech kroków:

 

Krok pierwszy: Zrób

Mam tu na myśli zrobienie prostej grafiki, tekstu i wrzucenia jej jako post. Tak jak robiłaś/eś to dotychczas, zanim zdecydowałeś się na reklamy. Dlaczego? Więcej przeczytasz w moim poście na Facebooku o tzw. Metodzie na świnkę (link także będzie pod tekstem).

 

Krok drugi: Obserwuj

Patrz, jak na post reagują Twoi obecni fani. Jeśli pod postem jest przynajmniej tyle lajków, zasięgu, czy kliknięć, co zwykle, to znaczy, że idziesz w dobrym kierunku. Poobserwuj jednak post minimum 24 godziny, a najlepiej 3 dni.

 

Krok trzeci: Obserwuj

Teraz przechodzimy do właściwej reklamy. Jeśli post nie odbiega wynikami od poprzednich, przejdź do Menedżera Reklam i przeznacz niewielką kwotę na reklamę (taką, która może przepaść), po czym ustaw ją tak, jak potrafisz. Ważne jest to, żeby trafiła do akceptacji. Postaraj się zgodnie z Twoją wiedzą określić, kim są Klienci, których ma ta reklama skusić.

W momencie, gdy już to zrobisz, Facebook sam sprawdzi reklamę i da Ci znać, czy będzie ją wyświetlać. Jeśli ją odrzuci, przeczytaj jaka jest przyczyna i popraw ją zgodnie z wytycznymi.

Co dalej? Znów obserwacja. Nie zaglądaj do reklamy częściej niż co 3 dni. Patrz jednak, co dzieje się w Twojej firmie i na Fanpage’u. Być może efekty zobaczysz szybciej w sprzedaży niż w statystykach.

Chcesz poznać przykład? Mechanik jednego z członków naszego zespołu zastanawiał się ostatnio, skąd ludzie wiedzą o jego nowej usłudze. Nie wiedział, że jego żona wrzuciła post na firmowego Facebooka i po kilku dniach wydała na reklamę 30 zł. Panie rozmawiały przy poprzedniej wizycie o tym, co powinna zrobić, aby po chwilowym zastoju firma mogła znów rozwijać się prężnie.

 

Gdy ZOO nie wystarczy

Nie jest jednak powiedziane, że zawsze pierwsza reklama będzie trafiona. Jeśli prowadzimy punkt stacjonarny i mamy nową, poszukiwaną usługę, nie jest trudno się zareklamować. Wystarczy napisać, co to takiego i promować post w danym mieście. Każdy z nas ma jednak zupełnie inny biznes, dlatego też pierwszą reklamę powinien ustawić według własnego uznania.

 

I obserwować. Tego nie unikniemy.

Jeśli jednak po pierwszej próbie reklama nie ma zadowalającego efektu lub jest i chcesz go jeszcze zwiększyć zachęcony pierwszymi zyskami:

 

Szukaj głębiej, reklama na Facebooku to naprawdę setki zmiennych.
Będziemy je omawiać na webinarze 22 lipca. Zapisz się, jest bezpłatny.