fbpx

Jeśli prowadzisz firmę lub budujesz swoją markę osobistą dobrze byłoby, gdybyś czerpał pełnymi garściami z możliwości, jakie dają social media. Na początek warto uzupełnić zarówno prywatne, jak i firmowe profile na Facebooku i Instagramie oraz konto na Youtube. Zobacz, na co zwrócić uwagę.

Profil prywatny na Facebooku

Zastanawiasz się, co ma profil prywatny do tego, co robisz zawodowo? Jeśli prowadzisz firmę lub pracujesz na etacie, jednak Twoje działania wymagają kontaktu z Klientem, dobrze gdyby Twój profil osobisty, czyli prywatny, był w jakiś sposób z tym powiązany.

Zawsze proponuję Klientom, aby byli widoczni w sieci i nie ukrywali się jedynie za marką firmy. Oczywiście decyzja należy do Ciebie. Na swoim przykładzie mogę powiedzieć, że to po prostu działa. Jeśli czytasz mój blog częściej i jesteś częścią mojej społeczności, mogliśmy wejść już ze sobą w interakcję.

Co warto umieścić na profilu osobistym? Przede wszystkim informacje, które są ważne z punktu widzenia biznesowego. Czyli np.:

  • adresy firmowych fanpage’ów na Facebooku – jeśli prowadzisz kilka marek, umieść je wszystkie lub przynajmniej te, na których promocji najbardziej Ci zależy,
  • wykształcenie eksperckie – jeśli jesteś absolwentem prestiżowej szkoły dla swojej dziedziny, nie warto ukrywać tych informacji,
  • adres strony internetowej – jeśli ją masz, to jest miejsce w którym powinien się znaleźć,
  • adresy do innych mediów społecznościowych – osobiście w swoim profilu na Facebooku odsyłam do mojego Instagrama, o którym rzadziej wspominam, a prowadzę go całkiem regularnie.

A co ze zdjęciem profilowym?

Najlepsze byłoby takie, które pokazuje czym się zajmujesz. Grunt, żeby pokazywało Ciebie, bo to buduje podstawową wiarygodność. Zwróć uwagę na to, że jeśli jesteś np. administratorem grupy na Facebooku to zwykle dwa razy zastanowisz się, zanim przyjmiesz do grupy osobę, która nie pokazuje swojej twarzy. 

Działania, o których mówię to absolutne minimum. Jeśli chcesz maksymalnie wykorzystać swoje profile prywatne do biznesu możesz:

  • mieć na zdjęciu w tle aktualną promocję swojego produktu lub firmowy baner,
  • udostępniać posty ze swojego firmowego fanpage’a (jednak nie rób tego zbyt często),
  • zdradzać szczegóły z tego jak wygląda Twoja praca „od kuchni”
    także na profilach prywatnych.

Pamiętaj jedynie, że jeśli budujesz markę osobistą, lepiej nie opierać swojej pracy wyłącznie na profilu osobistym. Dlaczego? Ponieważ jeśli osiągniesz duży sukces, po prostu nie wystarczy Ci miejsc w gronie tzw. znajomych.

Link do mojego profilu prywatnego znajdziesz TUTAJ

Fanpage na Facebooku

Nawet jeśli dopiero planujesz otwarcie działalności, warto od razu założyć fanpage na Facebooku. Budowanie jego popularności trwa nieco więcej niż przysłowiowe pięć minut. Tym bardziej warto to zrobić, że jego założenie jest bezpłatne. Trzeba poświęcić tylko trochę czasu.

Z mojego punktu widzenia, niezmiernie ważne przy jego uzupełnianiu jest:

  • zdjęcie profilowe, czyli obrazowo mówiąc, zdjęcie w kółeczku – ważne, aby ten obraz był dopasowany do branży. Jeśli pieczesz torty – pokaż się z wypiekami w ręce, jeśli obowiązuje Cię biznesowy strój – raczej nie stawiaj na zdjęcie przy pracach ogrodowych,
  • zdjęcie w tle, które fachowo nazywa się cover photo – ten obrazek możesz zmieniać często, np. na aktualne promocje; zwróć uwagę na to, aby od razu mówił o tym, czym się zajmujesz,
  • kilkuzdaniowy opis i uzupełnienie kategorii – tu warto skupić się na tym, aby treści komunikowały jasno, czym się zajmujesz. Pamiętaj, że czytają to najczęściej klienci, którzy po raz pierwszy stykają się z Tobą i Twoją firmą,
  • dane kontaktowe – jeśli wyrażasz osobistą chęć i masz na to przestrzeń, podaj numer telefonu; sama go nie udostępniam, ponieważ prawdopodobnie doba stałaby się zbyt krótka, bo mój kalendarz jest wypełniony ekstremalną liczbą zadań,
  • lokalizacja – jeśli prowadzisz stacjonarny biznes lokalny, powinna być bardzo dokładna; jeśli działasz podobnie jak ja, online i w całej Polsce, wystarczy miejscowość,
  • karty – ustawienie kart pozwala na uwypuklenie lub ukrycie tych elementów, które są dla Ciebie najważniejsze, czyli np. ukrycie grupy, jeśli jej nie prowadzisz, czy przesunięcie na samą górę transmisji live, jeśli ją prowadzisz,
  • link do strony www – jeśli ją już masz, podaj go koniecznie!

Chcesz zobaczyć, jak wygląda to na naszej firmowej stronie na Facebooku? Link jest TUTAJ

Masz ochotę pozmieniać coś na swoim Fanpage’u zgodnie z moimi sugestiami? W materiale wideo znajdziesz dokładniejsze instrukcje:

Instagram

Konto na Instagramie to w porównaniu do Facebooka naprawdę prosta konstrukcja, która składa się z:

  • nazwy,
  • zdjęcia profilowego,
  • bio,
  • publikowanych treści.

Tak, to już wszystko! Nadal jednak trzeba się trzymać pewnych zasad, aby i tu pokazywać się w sposób, który pomoże w rozwijaniu firmy.

Nazwa. Powinna być powiązana z Twoją marką albo z tematem, którym się zajmujesz, być łatwa do zapamiętania i powtórzenia. Dlaczego? Ponieważ jeżeli komuś powiesz (nawet podczas live na Facebooku) jakie masz konto, to on jest w stanie je po prostu znaleźć.

Bio. Biogram instagramowy to raptem 150 znaków, dlatego musi być maksymalnie nasycone wiedzą, a nie ozdobnikami.  Napisz po prostu czym się zajmujesz i w czym możesz komuś pomóc.

Pamiętaj, że bio to jedyne miejsce, gdzie możesz umieścić aktywny link na Instagramie. Na początek proponuję umieścić tam po prostu link do swojej strony internetowej, a gdy marka będzie już odpowiednio rozpoznawalna, zmieniaj go na aktualne promocje.

Konto na YouTube

Najpotrzebniejsze będą tu właściwie dwie rzeczy: nazwa i zdjęcie w tle (tzw. cover).

Nie odkryję Ameryki, jednak podkreślę raz jeszcze – niech będzie chwytliwe i w jasny sposób mówi o tym, czego dotyczy kanał. Jeśli to kanał typowo firmowy, gdzie prezentujesz produkty lub opowiadasz o usłudze, może przyjąć nazwę firmy.

Dobrze by było mieć także tzw. film powitalny, czyli zwiastun. Co to takiego? To krótkie wideo, w którym opowiadasz w zachęcający sposób o sobie albo o swoim kanale.

Kolejna kwestia to zdjęcie profilowe. Warto trzymać się tych samych zasad, o których pisałam w przypadku Facebooka. To okrągłe zdjęcie powinno być charakterystyczne – może być to Twoja twarz, logo firmy lub specjalne logo z nazwą kanału.

Bardziej szczegółowe ustawienia znajdziesz w Studio YouTube. O tym, jak to zrobić opowiadam oczywiście… na moim kanale na YouTube: