fbpx

Okładka ebooka jest jednym z istotnych elementów wpływających na jego sprzedaż. Zobacz, na jakie pięć elementów zwrócić uwagę przy jej projektowaniu, aby było to zrobione zgodnie ze sztuką.

Czym różni się okładka ebooka od okładki książki?

Co do zasady ebook i książka mogą mieć taką samą okładkę. Często dzieje się tak w przypadku wydawnictw, które mają swoją wersję papierową i cyfrową. Jeśli jednak przymierzasz się do zaprojektowania okładki, która będzie funkcjonowała wyłącznie w sieci to pamiętaj, że nie masz do dyspozycji tylnej okładki, na której zwykle umieszczonych jest kilka zdań. Oczywiście nie należy ich przenosić na przód książki, ale można np. podsumować jednym zdaniem, w postaci sloganu lub np. wyróżnienia liczby sprzedanych egzemplarzy.

Tematem wpisu jest jednak pięć elementów poprawnie zaprojektowanej okładki. Na co zwrócić uwagę?

Po pierwsze: nie zapomnij o imieniu i nazwisku

Współpracując z osobami, które po raz pierwszy tworzą okładkę swojego ebooka, np. w programie Ebookowa Rewolucja, zauważyłam tendencję do zapominania o nazwisku. Nie mam pojęcia, z czego ona wynika, jednak po prostu tak się dzieje, że na okładkach brakuje niekiedy podpisu autora. Być może nadmiernie skupiamy się nad innymi elementami, których chcemy umieścić jak najwięcej, jednak podpis jest po prostu konieczny.

Jeśli masz silną markę osobistą to może być on wręcz głównym punktem Twojej okładki. Przykład takiego działania pokazuję w nagraniu wideo:

Po drugie: Tytuł, który rzuca się w oczy

W większości przypadków mimo wszystko chcemy zainteresować odbiorców tytułem naszej publikacji. Kluczem jest tu wybór odpowiedniego fontu (czyli kroju pisma, potocznie nazywanego czcionką). Font powinien być:

  • odpowiednio duży,
  • czytelny (żadnych krojów imitujących pismo odręczne),
  • w kontrastowym kolorze.

Zwróć uwagę na to, że promując ebooka często jego okładka będzie pojawiała się potencjalnym klientom jako miniaturka, a w przypadku internetowej księgarni – będzie konkurowała z innymi publikacjami.

Po trzecie: Tytuł, który mówi wszystko

W przypadku ebooków poradnikowych, a jednak takie najczęściej wydajemy i to na nich po prostu się znam, tytuł powinien mówić wprost o czym jest publikacja. To nie jest miejsce na zagadkę dla czytelnika, bo masz tylko kilka sekund na to, aby zatrzymał się na Twojej publikacji. Dlatego – nie kombinuj i pisz wprost o czym jest książka, a najlepiej – do kogo jest skierowana i w rozwiązaniu jakiego problemu może pomóc czytelnikowi.

Po czwarte: Bez trudnych słów

Na okładce ebooka nie powinno znaleźć się żadne branżowe, trudne słowo. Większość zagadnień da się prosto wyjaśnić bez używania slangu. Jeśli tak nie jest, licz się z tym, że Twój ebook nie będzie się masowo sprzedawał.

Po piąte: Zdjęcie

W małym kółku lub jako główny element graficzny okładki – Twoje zdjęcie może z powodzeniem znaleźć się na okładce. Jeśli budujesz z powodzeniem swoją markę osobistą to tym bardziej wykorzystaj ten element projektując okładkę.

Warto, by wszystkie te elementy były ze sobą zgrane, miały interesujące, najlepiej przyciągające kolory. Jeśli potrzebujesz poprowadzenia przez proces pisania, wydania i wprowadzenia do sprzedaży ebooka, sprawdź mój program Ebookowa Rewolucja, w którym przez 30 dni wspieram w stworzeniu swojej pierwszej publikacji.