Lead magnets, czyli bezpłatne próbki produktów cyfrowych nie mają zamiaru znudzić się użytkownikom. Wręcz przeciwnie ich wykorzystanie w strategii promocyjnej swojej marki, jest teraz dużo skuteczniejsze, niż jeszcze kilka lat temu.
Nazywanie lead magnetu materiałem bezpłatnym jest nie do końca prawdą. Klienci muszą nam pozostawić swego rodzaju zapłatę, w postaci swoich danych osobowych. Robią to dość niechętnie, dlatego to, co jesteśmy w stanie uzyskać w większości przypadków to imię i adres e-mail, przynajmniej w przypadku produktów cyfrowych, takich jak bezpłatne materiały PDF, czy wideo.
Warto wspomnieć, że strategia lead magnet może być dużo bardziej rozbudowana i dotyczyć także produktów fizycznych. To, co definiuje lead magnet to fakt, że uzyskujemy dane kontaktowe do potencjalnego klienta, w zamian za to, że damy Klientowi jakąś korzyść.
Co daje nam lead magnet?
Bardzo lubię korzystać z lead magnetu, bo to jest darmowa próbka wiedzy, którą dostarczasz swojemu odbiorcy. Jeżeli jest zrobiona z dbałością i odpowiednią jakością to pokazuje wysoki poziom twoich kompetencji.
To, na co zwracam szczególną uwagę to nie tylko sam fakt pozostawienia danych. Za to odpowiada wygląd i treść strony zapisu. Ważne jest to, aby materiał spełnił obietnicę, którą dałeś w momencie, gdy zaoferowałeś lead magnet.
Cechy dobrego lead magnetu
Bez względu na to, jaki rodzaj magnesu na potencjalnych Klientów wybierzemy (a może być ich naprawdę wiele, do czego przejdę za chwilę), dobry lead magnet ma dwie cechy: nie generuje dużych kosztów wytworzenia i w łatwy sposób można z niego skorzystać.
Warto unikać materiałów niskiej jakości, które są tylko po to, żeby zebrać maile, ale nic nie dają odbiorcy. Materiał darmowy nie ma być długi, nie ma zastępować produktu płatnego, jednak ma być skuteczny.
Z drugiej strony, masz na pewno świadomość, że bardzo dużo ludzi pobiera bezpłatne PDF czy e-booki i często do nich nie zagląda. Dlatego, zanim zaczniesz pisać 50-stronicowy e-book, zastanów się, czy treściwe 3-4 kartki nie spełnią lepiej swojego zadania.
Jak działa lead magnet?
Jeżeli zaczynasz budować swoją markę osobistą w sieci albo markę swojej firmy to potrzebujesz zbudować swój autorytet. Lead magnet może ci w tym pomóc, ponieważ Im więcej ludzi skorzystać z twojego bezpłatnego materiału, tym więcej się o tobie dowie. Nawet jeśli będzie to tylko ¼ wszystkich, którzy pobrali materiał.
Budowanie marki osobistej to wielopłaszczyznowy proces, które objawia się tym, że w pewnym momencie ludzie, mając do wyboru kupno danego produktu od kilku osób, wybierają cię, bo cię znają. Podejmują decyzję na Twoją korzyść, ponieważ uważają cię za eksperta i wolą zostawić pieniądze u ciebie. Robią to także, gdyż mieli szansę poznać Twoje kompetencje, właśnie dzięki bezpłatnym materiałom.
To w telegraficznym skrócie daje marka osobista. Po prostu w dobie konkurencji sprawia, że twój produkt, czy twoja usługa są częściej wybierane niż to, co oferuje ktoś, kto takiej marki nie buduje.
Co może być lead magnetem?
Początki tego typu strategii wzięły się od bezpłatnych rozdziałów e-booków. Lead magnet może przybierać jednak najróżniejsze formy. Popularne formy lead magnetu online to:
- checklisty,
- mini kursy wideo,
- rozwiązania quizów,
- ćwiczenia do wydruku.
Mogą jednak one przybierać bardzo kreatywne formy. Jednym z najciekawszych lead magnetów, jakie widziałam, była… wizualizacja wyprostowanych zębów! Był to sposób, który na zbieranie leadów wybrała firma wprowadzająca do Polski alternatywną dla aparatów ortodontycznych metodę prostowania zgryzu.
Czy lead magnet to tylko narzędzie online?
Pamiętaj, że lead magnet można wykorzystać zarówno w marketingu online, jak i w tym tradycyjnym. Lead magnet to nic innego jak… bezpłatna próbka, kupon rabatowy, voucher na dodatkową usługę, darmowa dostawa, bezpłatna konsultacja, wycena gratis.
Lead magnet jest tylko elementem marketingowej układanki. Role, które może pełnić lead magnet to:
- pomoc w budowaniu marki eksperta lub marki osobistej,
- pomoc w budowaniu bazy mailowej osób zainteresowanych twoją tematyką,
- element lejka sprzedażowego, czyli część ścieżki, przez którą przeprowadzasz klienta od sytuacji, w której cię nie zna, po fazę, w której cię zauważa i zostawia ci na przykład swój mail, po moment, w którym robi ci przelew na konto, płacąc za twój produkt lub usługę.
Jak nie płacić za reklamę lead magnetu?
Promocja lead magnetu wiąże się z kosztami, jednak można je ominąć poprzez zastosowanie strony Thank You Page (podziękowanie za zapis na lead magnet) połączonej ze specjalną ofertą ograniczoną czasowo.
Można zrobić to m.in. w sposób, który wybrałam do promocji swoich kursów online. Lead magnetem, który miał przyciągnąć potencjalnych kursantów był materiał “30 pomysłów na posty na Facebooku”, który reklamowałam m.in. przez kampanie płatne. Przez 8 miesięcy pobrało go 2370 osób. Na reklamę lead magnetu wydałam w tym okresie 2651 zł a koszt pozyskania rekordu do bazy mailowej to 1,11 zł.
Po pobraniu pliku PDF oferowałam mini kurs „Skuteczne posty na Facebooku”, za 14, a później za 16 zł. Mini kurs zawierający kilka lekcji łącznie sprzedał się za kwotę 3367 zł, co pozwoliło mi nie wydać na pozyskanie bazy mailowej ani złotówki.
Co zrobić z pozyskaną bazą?
Zebranie bazy mailowej to dopiero pierwszy krok w wieloetapowym procesie, jakim jest budowa marki osobistej lub sprzedaż poprzez lejek marketingowy. Samo pozyskanie adresów to jedno, później należy się nimi odpowiednio zaopiekować, np. prowadząc wysyłkę odpowiednio zaprojektowanych sekwencji maili, dzięki którym uda się nawiązać relacje z potencjalnymi klientami. W tym pomóc mogą dodatkowe materiały, takie jak wpisy blogowe, czy materiały wideo. Jeśli przekazujesz w nich odpowiednią wartość, to leady z darmowej próbki zamienią się w płacących i powracających Klientów.
Interesujesz się budowaniem strategii marki? Prawdopodobnie to szkolenie będzie dla Ciebie wartościowe: