fbpx

Czasami ebook to dla nas za mało. Sami mamy takie marzenie lub wymaga od nas tego rynek, żeby nasze wydawnictwo przybrało formę tradycyjnej, papierowej książki. Zobacz, na jakie aspekty warto zwrócić uwagę, jeśli chcesz by Twój ebook stał się książką, którą można postawić w biblioteczce.

Zacznijmy od tego, że coraz rzadziej istnieje potrzeba wydania książki papierowej. Najczęściej jest to nasze marzenie, aby po prostu móc postawić w biblioteczce wydawnictwo ze swoim nazwiskiem. Przydaje się także, gdy występujemy np. jako mówcy na konferencjach, organizujemy wydarzenia stacjonarne lub gdy nasza grupa docelowa jest nieco starsza i niekoniecznie planuje przekonanie się do cyfrowych wydawnictw.

Powodów może być wiele, jednak podstawowe pytanie brzmi – jak przejść od wydania ebooka do wydania książki?

Bez względu na wszystko – musisz stworzyć treść

Jeśli jeszcze jesteś przed napisaniem swojego dzieła, nie ma zmiłuj, trzeba się zabrać za… no właśnie. Nie musi być to wcale pisanie, bo możesz zlecić spisanie treści ze swoich nagrań, czy kursów online. Jeśli nie chcesz zlecać tego zadania copywriterowi, a zmobilizowanie się do pisania jest wyzwaniem, możesz wziąć udział w moim programie Ebookowa Rewolucja. To warsztaty, podczas których napiszesz ebook w 30 dni. Co tydzień spotykamy się online i omawiamy poszczególne elementy pracy nad ebookiem, rozmawiamy o wyzwaniach, pokonujemy przeszkody. Otrzymujesz również materiały do pracy mój ebook o tej samej nazwie, workbook, a także wsparcie niesamowitej grupy. Szczegóły znajdziesz na www.ebookowarewolucja.pl.

Redakcja i korekta to nie pisanie

Sama treść to jedno, jednak jest jeszcze kwestia nadania jej odpowiedniego kształtu, a także sprawdzenia pod kątem ortografii, interpunkcji, wyłapanie błędów językowych i stylistycznych. To zadanie, które polecam oddelegować na zewnątrz, ponieważ w momencie, gdy piszemy tekst i czytamy go 2-3 razy, nasza percepcja może być już na tyle wyeksploatowana, że nie będziemy widzieć swoich błędów. O ile w przypadku ebooka zawsze możesz nanieść poprawki, to przy wydaniu książki drukowanej nie poprawisz ewentualnych błędów, więc pomyśl nad zleceniem tego profesjonalistom. Przejdźmy jednak do samego wydania książki papierowej.

Sposób pierwszy: znajdź wydawnictwo

To opcja dla osób, którym bardziej niż na szybkich zyskach (bo przecież zarabianie na pisaniu jest jedną z naszych motywacji), będzie zależało po prostu na sprawdzeniu się w roli autora. Wydawnictwo weźmie bowiem na siebie większość zadań związanych z wydaniem książki, ale będzie chciało, aby jego inwestycja się zwróciła.

Plusy są takie, że wydawnictwa mają swoje kontakty z księgarniami i zajmą się także dystrybucją książki. Wyzwaniem jest jednak znalezienie wydawnictwa, które będzie chciało takie ryzyko podjąć, w szczególności, jeśli nie jesteśmy osobami, które mają już np. zbudowaną społeczność, nie mamy wypracowanej marki osobistej. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby złożyć zapytanie.

Część wydawnictw zaproponuje tzw. self publishing, czyli zapłacenie za skoordynowanie działania związanego z wydaniem książki. Zwykle jest to redakcja, korekta, projekt okładki, skład i wydruk książki, jednak w takim wypadku wiąże się to z dużą inwestycją finansową. Sprzedaż takiej książki może się zwrócić, ale raczej trudno mówić o zarabianiu, chyba że stanie się wydawniczym hitem.

Sądzę, że namówienie wydawnictwa do zainwestowania w wydanie książki może być dużo łatwiejsze, jeśli najpierw wydasz samodzielnie ebook i pokażesz, że się sprzedaje i ma dobre opinie.

Sposób drugi: wydaj książkę samodzielnie

Możesz także znaleźć grafika i drukarnię, z którymi samodzielnie nawiążesz współpracę. W takim wypadku czeka Cię więcej pracy, jednak odpowiedzialność spoczywa na Tobie. Jeśli wydajesz jednocześnie książkę i ebook – musisz to z grafikiem przedyskutować, w szczególności odnośnie formatów. Zwykle ebooki wydajemy w formacie A4, który zupełnie nie sprawdzi się w przypadku książki drukowanej.

O ile polecam samodzielny skład graficzny ebooków, aby ograniczyć koszty, to jednak w przypadku książki, jeśli nie masz doświadczenia w tej kwestii, może Cię to przerosnąć. To nie jest już projektowanie np. w Canvie. Tu w grę wchodzą m.in. spady, odpowiednie przygotowanie linii cięcia w pliku.

Jeśli działasz w ten sposób, pamiętaj aby rozpocząć prace wydawnicze od znalezienia odpowiedniej drukarni. Powinieneś otrzymać od niej wytyczne odnośnie technicznych aspektów przekazania plików, które przekażesz właśnie grafikowi. Ponadto, polecam dokładne zapoznanie się z terminami druku. To bardzo ważne, szczególnie jeśli jeszcze przed otrzymaniem książek będziesz prowadzić przedsprzedaż (co praktycznie zawsze rekomenduję). Niestety, spotkałam się z sytuacją (na szczęście nie dotyczyła mnie, ani mojej firmy), gdzie dostarczenie książek z pre-orderu trwało blisko 6 miesięcy! Możecie jedynie się domyślić, że nie spowodowało to rozwoju społeczności, ani nie przysporzyło pozytywnych opinii. 

Przy przejściu od ebooka do książki warto pamiętać o tym, że cyfrowe wydawnictwa są dużo bardziej rozbudowane graficznie w środku. Oczywiście, możesz wydać swoją książkę jak kolorowy, piękny album na kredowym papierze, jednak musisz się wtedy liczyć ze znacznymi kosztami, które mogą się nie zwrócić.

Wolisz słuchać niż czytać? Obejrzyj materiał na kanale YouTube: