fbpx

Analizowanie tego, co dzieje się na Twojej stronie internetowej może być genialną pomocą w ustalaniu strategii sprzedażowej. Wielkie sklepy internetowe już to wiedzą, jednak i Ty możesz skorzystać z tej wiedzy. Jak? Wystarczy korzystać z bezpłatnego narzędzia Google Analytics.

Tzw. analityka tylko z pozoru jest czarną magią dostępną tylko dla wielkich korporacji. Z wielu danych na temat swojej strony czy sklepu internetowego, jesteśmy w stanie skorzystać sami, ponieważ są to dane udostępniane nam przez Google. W 2020 roku mija 15 lat od wprowadzenia usługi na rynek.

 

Google Analytics – co nam mówi?

Z Google Analytics (w skrócie GA) możesz uzyskać dane bardzo szczegółowe, jak i te całkiem ogólne. Najczęściej to ich zestawienie jest w stanie podpowiedzieć Ci, jak zachęcić Klienta do zakupów.

W teorii analiza liczb i słupków może wydawać się całkiem skomplikowana. Wystarczy jednak kilka sesji z GA i szybko będziesz w stanie odnaleźć interesujące Cię informacje. Do najczęściej używanych zaliczyć można:

  • Liczba osób, które odwiedzają Twój sklep lub witrynę w czasie rzeczywistym,
  • Lokalizacja użytkowników,
  • Słowa kluczowe, dzięki którym osoby te trafiły na stronę internetową,
  • Podstrony, które są przeglądane,
  • Cele, które osiągasz dzięki swoim działaniom związanym z marketingiem.
Po co Ci te dane?

Informacje np. o liczbie użytkowników są w stanie powiedzieć Ci, w jakiej kondycji jest Twoja firma w kanale online. Jeśli liczby te stale się powiększają – jesteś na dobrej drodze. Jeśli spadają to wiesz przynajmniej, że trzeba reagować.

Jest to bardzo ważna liczba przy ustalaniu poziomu sprzedaży, który chcesz osiągnąć. Bo cel to klucz sukcesu, ponieważ bez celu nie ma planu i jego realizacji.

Połączenie danych jest w stanie dość dokładnie określić, kim jest Twój Klient. Nie jest tajemnicą, że dobre określenie tego, kim jest Twój Klient to klucz do udanej sprzedaży.

Dzięki precyzyjnemu odczytywaniu danych możesz np. dowiedzieć się, z jakich telefonów korzystają Twoi Klienci. Jakie to ma znaczenie? Statystyka mówi np. że posiadacze iPhonów chętniej wydają więcej pieniędzy. Dlatego, jeśli Twój produkt nie należy do najtańszych, warto właśnie na tego typu urządzeniach wyświetlać najwięcej reklam.

To tylko jeden przykład, dosłownie ciekawostka. Możliwości uzyskania danych dzięki tym kilku linijkom kodu, które umieszczone są na Twojej stronie, może pomóc dokładnie określić Ci wiek, płeć, miejsce zamieszkania i zainteresowania użytkowników. To szczególnie ważne, jeśli prowadzimy sklep internetowy.

Google Analytics – złote narzędzie handlu w internecie

Ponieważ dzięki Google wiemy dokładnie, kto, kiedy i w jaki sposób przechodzi przez naszą stronę, jesteśmy w stanie przewidzieć działania i wprowadzić narzędzia marketingowe.

Przykład, który doskonale to ilustruje to kod zniżkowy, który otwiera się na stronie, gdy chcesz wyjść ze sklepu internetowego, zostawiając nieopłacony koszyk. Zdarzyło Ci się to kiedyś, że zrezygnowałeś z zakupów i właśnie w ten sposób sprzedawca próbował osiągnąć swój cel sprzedażowy?

ROI – najważniejsze pojęcie analityki

ROI to pojęcie ekonomiczne, oznaczające zwrot z inwestycji. To właśnie z jego powodu Google tak chętnie oddaje zupełnie za darmo w nasze ręce potężne narzędzie analityczne, którego utrzymanie to miliony dolarów rocznie. Powód jest prosty – analizując, możesz podnieść sprzedaż poprzez reklamy, takie jak np. Google Ads.

Jak to robią wielkie marki?

Statystyka jest najbardziej przydatna, jeśli występują w niej duże liczby. Dlatego też zaawansowana analityka to domena dużych marek.

Nie wiem, czy zdajesz sobie sprawę z tego, że Google jest jedynym tak precyzyjnym narzędziem do mierzenia wyników marketingowych.

Jest on tak dokładny, że wielkie marki pozwalają sobie dla zmierzenia danych… zareklamować stronę internetową w telewizji. I nie chodzi tutaj o spoty reklamowe sklepów internetowych. 

Nie wiem, czy zwróciłeś kiedyś uwagę na to, że niektóre marki dość zaskakująco promują się właśnie w kanale online. Jednym z bardzo wyrazistych przykładów jest… guma do żucia Orbit, która bardzo mocno promowała w spotach telewizyjnych adres strony internetowej mojorbit.pl.

Nawet przy odrobinie szaleństwa nie znajdziesz łatwej odpowiedzi na pytanie, po co gumie do żucia promocja strony www, dopóki nie pomyślisz o tym, że zbiera ona dane o użytkownikach, które wykorzystuje później do tworzenia kampanii reklamowych. Zaskakujące, prawda?