Zbudowałam w życiu mnóstwo stron internetowych, drugie tyle poprawiałam i analizowałam z Klientami. Wiele z nich zawierało takie same błędy! Zobacz, jakie błędy zawiera większość stron internetowych i sprawdź, czy któryś nie występuje na Twojej stronie!
Po pierwsze: Nie wiadomo czym się zajmujesz
W momencie, gdy użytkownik wchodzi na stronę główną, masz dosłownie chwilę, aby powiedzieć mu, czym się zajmujesz. Najlepiej, jeśli rzuci okiem na stronę i po prostu już wie, gdzie trafił.
Niestety, jest całe mnóstwo stron internetowych, które nie potrafią przekazać podstawowej informacji, czyli tego, czym zajmuje się firma. To głównie kwestia nagłówka i zdjęcia, czy też grafiki.
Pamiętaj, że wizualna narracja jest tak samo ważna jak to co piszesz, dlatego w szczególności zdjęcie na stronie głównej powinno dokładnie oddawać sens Twojej pracy.
Po drugie: Nie masz polityki prywatności
Jeśli zbierasz jakiekolwiek dane na swojej stronie internetowej, powinieneś mieć politykę prywatności. Często spotykam się z mylnym stwierdzeniem, że nie jest ona potrzebna jeśli nie prowadzimy sklepu internetowego. Otóż jest! Pamiętaj, że zbieranie danych to – formularz kontaktowy, kod śledzący Google Analitycs, a także Piksel Facebooka.
Po trzecie: Menu nie jest intuicyjne
Zaplanowanie strony internetowej tak, aby była ona po prostu przyjazna dla użytkownika, jest bardzo ważne. Najczęściej spotykaną usterką, jest zaplanowanie strony głównej jako “osobnego bytu”. Często zwracam na to uwagę swoim Klientom, którzy koniecznie chcą zaczynać pracę nad tekstami od strony głównej. Tak naprawdę, poza nagłówkiem, powinna być ona wypadkową wszystkich pozostałych podstron, dlatego lepiej robić to odwrotnie.
To ważne także z powodu tego, że korzystamy bardzo często z telefonów, które kompresują wygląd menu do trzech kreseczek, w które musimy kliknąć.
Po czwarte: Strona zbyt wolno się ładuje
Strony czasami ładują się wolno z powodu grafik, którymi są po prostu przeciążone. Zdjęcia, które spokojnie mogłyby być skompresowane do 200 KB są wstawione do witryny w bardzo wysokiej jakości. I zamiast efektu WOW, bo pewnie o to w zamyśle chodziło, mamy stronę www, która otwiera się wieki. To samo dotyczy bardzo rozbudowanych animacji na stronie internetowej. Estetyka jest ważna, jednak to użyteczność jest tu na pierwszym miejscu.
Po piąte: Dane kontaktowe nie są linkami
Linkowanie danych kontaktowych w XXI wieku powinno być standardem. Dawno już minęły czasy, kiedy do surfowania po internecie podchodziliśmy z pewnym namaszczeniem i oczywiście przy komputerze stacjonarnym. Dziś rządzi technologia, a najcenniejszą walutą jest czas! I wyobraź sobie sytuację, kiedy chcesz gdzieś szybko zadzwonić, znajdujesz numer telefonu na stronie internetowej i… nie dzieje się nic. Ja momentalnie cofam się do wyszukiwarki i wchodzę na kolejną stronę, a Ty?
Po szóste: Strona źle się wyświetla na urządzeniach mobilnych
To jest element, o który naprawdę warto zadbać. Wiele mówi się o tzw. mobile first, czyli zjawisku, zgodnie z którym korzystamy już ze stron internetowych częściej na urządzeniach mobilnych niż na komputerze.
Okazuje się natomiast, że sami, jako właściciele strony internetowej, nie sprawdziliśmy, jak strona wyświetla się na różnych urządzeniach. Można to sprawdzić korzystając z przeglądarki Mozilla Firefox, która ma opcje wyświetlania strony tak, jak na urządzeniach o różnej wielkości ekranach.
Jeśli miałabym wymieniać wszystkie błędy to pewnie nie wystarczyłoby mi życia. Nie chodzi o to, aby strona była naprawdę idealna, bo zawsze znajdzie się jakaś usterka. Grunt jednak, żeby działała, czyli nie tylko się wyświetlała, ale i służyła Klientom.
Wolisz oglądać niż czytać? Zobacz materiał wideo: