fbpx
Bezpieczeństwo naszych finansów to jeden z bardzo ważnych aspektów, dzięki którym możemy spokojnie spać. Dlatego też, jeśli płacisz za reklamy na Facebooku, zadbaj o ustawienia kont, haseł i kart tak, aby nie spotkało Cię przykre rozczarowanie w postaci znikających z konta zer.

Jeśli prowadzisz biznes online to inwestycja w reklamę jest rzeczą naturalną. Jeśli z czasem będziesz na niej dobrze zarabiać, przestaną Cię dziwić na dzień dzisiejszy bajońskie sumy przelewane Facebookowi przez niektóre firmy.

Jako zawodowa marketerka uważam, że wydatki na reklamy dla nieco większych marek, gdzie w grę wchodzą kwoty rzędu 10, 20, czy 50 tys. złotych na miesięczną kampanię to coś zupełnie normalnego. Dlatego też wydatki reklamowe wolę oceniać procentowo, niż kwotowo, bo to mówi o wiele więcej o tym, jak bardzo ryzykowny dla przedsiębiorcy jest to wydatek.

Dlatego też, bez względu na to, czy masz budżety na 100 zł, czy 100 tys. złotych, zadbaj o to, abyś:

Podpiął do Facebooka odpowiednią kartę

Jeśli jesteś przedsiębiorcą i trzymasz wszystkie pieniądze na jednym koncie, masz mocne nerwy. Wyłudzenia po prostu się zdarzają, dlatego też w systemie płatności menedżera firmy Facebooka podepnij kartę, która będzie bezpieczna. Możesz to rozegrać na różne sposoby:

  • może być to karta kredytowa z niewielkim limitem lub limitem dziennym na wydatki online,
  • może być to karta kredytowa z niewielkim limitem lub limitem dziennym na wydatki online,
  • możesz podpiąć kartę debetową, na którą przelewasz niewielką sumę pieniędzy (grunt, żeby była to tzw. karta wypukła),
  • możesz skorzystać z karty przedpłaconej.

Ważne, aby nie ufać zbyt mocno zabezpieczeniom systemowym, tylko zadbać w swoim banku o bezpieczeństwo finansów.

Ustawił limit płatności w Facebooku

Zrób w ustawieniach limit wydatków. Znajdziesz go w menedżerze firmy na Facebooku, w ustawieniach płatności. Ustawiasz tam, limit który Cię interesuje, na przykład 500 zł 1000 zł lub inny, który jest dla ciebie bezpieczny. Po jego przekroczeniu reklamy nie będą dalej emitowane.

Zadbał o silne hasło

Zrób podwójne uwierzytelnienie do logowania na Facebooka i Instagram. Co to oznacza? To sposób na poprawę bezpieczeństwa, w którym różne operacje na swoim koncie np. na Facebooku potwierdzasz kodem, który otrzymujesz na swój telefon. Dzięki temu zapobiegasz włamaniom na konto przez np. zorganizowane grupy hakerskie.

Zrobił porządki na fanpage’u

Usuń nieaktualnych administratorów w menedżerze firmy Facebooka i odbierz dostęp osobom lub partnerom, z którymi już nie współpracujesz. Zadbaj o te kwestie w szczególności, jeśli dostępy do Twojego fanpage’a miały agencje, z którymi już nie współpracujesz, czy byli pracownicy Twojej firmy.

Jednocześnie zadbaj o to, aby firmowy fanpage miał więcej niż jednego administratora. Niech będzie to osoba zaufana, np. członek najbliższej rodziny. Ma to związek z tym, że przy działaniu na Facebooku łatwo m.in. o bana. Jeśli będziesz jedynym administratorem i spotka Cię ta nieprzyjemna sytuacja, Twój fanpage zostanie bez żadnej opieki.

Nie logował się przez Facebooka do innych aplikacji

Nie używaj Facebooka jako opcji do logowania się na inny platformach, ponieważ to prosty sposób na to, aby dostać się na twoje konto na Facebooku. Zmień to i zamień logowanie do aplikacji przez dane z Facebooka na tradycyjny login i hasło uwierzytelniane za pomocą maila lub telefonu komórkowego. Jednocześnie zadbaj o uzupełnienie informacji w menedżerze firmy na Facebooku – zweryfikuj konto i podaj wszystkie niezbędne dane. 

Chcesz wiedzieć więcej? Poświęć 20 minut i obejrzyj moją dodatkową lekcję na kanale YouTube.

Zwrócił uwagę na (drogie) szczegóły

Przy tworzeniu reklam zwróć uwagę na to, czy nie zaakceptowałeś przy ustawianiu celu reklamowego optymalizacji budżetu kampanii (na przykład na poziomie 200 zł). To bardzo ważne, dla Twojego portfela! Optymalizacja kampanii budżetu jest bowiem dla Facebooka nadrzędna nad kwotą dzienną do wydania na reklamę. W takim układzie fakt, że zaznaczyłeś, iż będziesz wydawać np. po 10 zł na dzień nie ma znaczenia. Po dwóch dniach Twój rachunek dla Facebooka może wynieść po prostu 400 zł.

Zadbał o NIP europejski

Pamiętaj – aby rozliczyć w Polsce wydatki związane z reklamami na Facebooku, musisz mieć nadany NIP Europejski. To dokładnie taki sam numer jak ten, którym posługujesz się na co dzień, jednakże zaczyna się od liter EU. Uzyskać go można wypełniając w urzędzie skarbowym dodatkowy druk. Pamiętaj, że aby otrzymać od Facebooka faktury, musisz też w menedżerze firmy na Facebooku podać dane swojej firmy.

W razie wątpliwości – sprawdzaj!

Jeśli nie masz pewności, że aktywność na twoim koncie reklamowym jest Twoja, sprawdź dokładnie po pierwsze:Jeśli nie masz pewności, że aktywność na twoim koncie reklamowym jest Twoja, sprawdź dokładnie po pierwsze:

  • historię płatności,
  • próg kwotowy i termin rozliczeń miesięcznych,
  • budżet dzienny i/lub budżet całkowity na kampanię,
  • osoby, które są uprawnione do zarządzania wydatkami na Twoim koncie.
Jeśli się potwierdzą – działaj! A najlepiej zapobiegaj…

Jeśli nie zgadzają się terminy i kwoty, należy szybko wdrożyć wszystkie środki ostrożności. Usunąć karty, zmienić dostępy do konta, hasło. Słowem – wszystko co może przerwać nieuczciwy proceder, który oczywiście możemy zgłosić na policji.

Najlepiej jednak nie dopuścić do takie sytuacji. Jak?

Stosując się do PODSTAWOWYCH zasad bezpieczeństwa w sieci:

Po pierwsze: Sprawdź ile masz kont reklamowych oraz skasuj te nieużywane i niepotrzebne

Po drugie: Logując się na czyimś komputerze do Facebooka ZAWSZE się wylogowuj i nie zapamiętuj odruchowo haseł. Najlepiej zrezygnuj z logowania się do swoich social media z tzw. obcych urządzeń.

Po trzecie: Miej ZAWSZE aktualną przeglądarkę oraz oprogramowanie na telefonie

Po czwarte: Zainwestuj w dobry program antywirusowy

Po piąte: Nie klikaj w Messengerze nawet od znajomych dziwnie wyglądających linków

Po szóste: Sprawdź jakie aplikacje mają uprawnienia na twoim koncie na Facebooku, wyrzuć niepotrzebne, a te, których używasz loguj za pośrednictwem maila.

Po siódme: Pamiętaj – to tylko podstawy.