Co zrobiłabym, gdybym dziś zaczynała biznes online od zera? Na pewno poprowadziłabym działania według planu, który zamierzam Ci przedstawić. Dlatego też, jeśli chcesz prowadzić swoją firmę w internecie, postępuj według następujących kroków.
Krok 1: określ swoje mocne strony
Napisz tak dużo o swoich kompetencjach, ile masz sił. Zrób naprawdę głęboką analizę tego, w czym jesteś dobry. Jeśli nie do końca wiesz, jakie są Twoje mocne strony, to zapytaj znajomych – tych bliższych i dalszych. W realu i online. Ich odpowiedzi mogą Cię zaskoczyć.
Krok 2: wypisz swoje wszystkie umiejętności
Napisz o wszystkim, co dotychczas robiłeś w życiu. Nie tylko zawodowo, ale i hobbystycznie. Nawet jeśli z lubością oglądasz seriale, możesz zrobić z tego biznes. Przykład? Filmweb, który powstał z pasji do szeroko pojętego kina.
Krok 3: wybierz jedną rzecz
Zdecyduj, który temat ze wszystkiego, co dotychczas zebrałeś na swój temat jest Twoim zdaniem interesujący. Idealnie, jeśli możesz wybrać coś, o czym możesz mówić, pisać lub nagrywać godzinami.
Krok 4: zrób research
Jeśli wybrałeś już tematykę, przeszperaj internet na ten temat. Popatrz, co robi konkurencja, zobacz jej strony www, kanały na YouTube i przyglądaj się temu, co dana osoba robi, mówi i sprzedaje.
Krok 5: obserwuj społeczność swojej konkurencji
Przyglądaj się bacznie nie tylko temu, co robi dana osoba, ale i reakcjom jej społeczności. Z takich miejsc jak dyskusje pod postami lub czaty na webinarach można wyłowić naprawdę doskonałe pomysły, które w przyszłości mogą stać się Twoim wymarzonym biznesem online.
Krok 6: zgromadź ludzi wokół siebie
Jeśli wyłowisz tematykę dla swojej przyszłej społeczności, jak najszybciej się z nią spotkaj. Nie musisz mieć wielkiej infrastruktury – możesz zrobić to na Zoomie, jako Live na grupie lub swoim fanpage’u.
Krok 7: przepytaj ludzi
Jeśli zgromadzisz wokół siebie zalążek dla przyszłej społeczności, przepytaj tych ludzi. Zadawaj otwarte pytania i staraj się aktywnie słuchać. Notuj dokładnie, co mówią, szczególnie jeśli pojawiają się wątki problemów, które możesz rozwiązać dzięki swojej wiedzy.
Krok 8: stwórz produkt
Z bolączek Twoich przyszłych klientów stwórz produkt. Może być to kurs, warsztat lub konsultacja. Nie szukaj wielkich rozwiązań technicznych, bo to nie jest ten moment. Zrób coś prostego – spotkania w grupie na Facebooku lub na Zoom. Patrz na koszty, bo dopiero testujesz produkt.
Krok 9: sprzedaj
W momencie, gdy masz już swój produkt wróć do społeczności, którą przepytywałeś i zaproponuj rozwiązanie problemów w formie płatnego produktu. Jeśli ludzie będą widzieć Twoje zaangażowanie i ekspercką wiedzę, ktoś się zdecyduje i w ten sposób zdobędziesz pierwszego klienta.
Krok 10: powtórz
Po wypuszczeniu swojego produktu w tzw. wersji Beta, wróć do pracy koncepcyjnej. Zacznij go dopracowywać i pomyśl o tym, jak pomnożyć sprzedaż. Prowadź działania marketingowe, np. poprzez organizację zapisów na webinar, przypominanie SMS-em o spotkaniu itp. To już jednak temat nie tylko na inny wpis, ale na całą książkę. Właśnie kończę ją pisać w formie ebooka. Nazywa się Złap To! Czyli jak wejść w online?
Chcesz dowiedzieć się więcej? Zobacz materiał na YouTube na ten temat: